Pokud hledáte přilbu na motorku, u nás si přijdete jistě na své. V první řadě je potřeba vědět na jaký styl helmu potřebujete. Je obrovský rozdíl v helmách na enduro, cross, sport a okruh, skútr a nebo turistické. Jsou i různé kombinace helem, kde se spojují styly sportovní a turistické, kde helmě vypadá opravdu fantasticky, je tichá, lehká a má spousty funkcí.
Ptáte se, na co se zaměřit při výběru helmy. Tak to je určitě několik kritérií, které nesmíme opomíjet, kde výběr helmy není jen o správné velikosti. První opravdu nejdůležitější faktor je vědět na co helmu mám a v jakých podmínkách budu jezdit. Níže si ještě určitě ukážeme jaké druhy přileb máme, na co se používají a co musí umět a splňovat. Druhý faktor je velikost, nová helma musí být opravdu až nepříjemně těsná. Většinou každý kdo si kupuje novou helmu a prodejce mu nasadí nějakou o které si myslíte, že je malá a Vy si myslíte, že Vám ji prodejce chce jen vnutit, tak se pravděpodobně mýlíte. Nová helma musí být tak těsná v oblastí tváří, že když by jste měli v puse žvýkačku a chtěli ji žvýkat, tak se kousnete do tváří. Polstrování helmy nesmí pak tlačit do spánků, ale po celém obvodu hlavy aj na vršku musí být opravdu přilba těsná. Další ověřená metoda, kde poznáte jestli Vám helma sedí dobře po obvodě hlavy je testování vlastním prstem. Helma bude těsná jen pár dní používání a jak se do ní zpotíte, tak polstry povolí neboli se vymáčknou a helma Vám bude na akorát. Zkuste strčit svůj prst mezi polstrování (vystýlku) na čele a čelo. Prst tam nesmí jít snadno, jen tak že musíte opravdu silně tlačit. A poslední ukazatel správné velikosti přilby je sluneční clonka, ovšem v případě, že je jí přilba vybavena. Po vyklopení sluneční clonky musí kulatý výkroj kopírovat špičku vašeho nosu a Vy se musíte dívat přes sluneční clonu a ne třeba jen z půlky a nebo úplně pod ní.
Když už víme, jak vybrat správnou velikost přilby, tak můžeme probrat, co helma má umět a čím být nejlépe vybavená. V dnešní době se do helem zabudovává kde co včetně elektronického zpětného zrcátka s kamerou vzadu a přenosem na plexi vepředu. U téhle helmy Vám nepovím, jak funguje a jestli je dobrá, ale minimálně nápad je to zajímavý. Dnes spíše takový základ je již zmiňovaná sluneční clona, která bývá integrované do helem, kde sice přidává na váze helmy cca 150 g, ale ušetří Vám náklady za druhé plexi, ušetří Vám místo na druhé plexi a ušetří i samotnou helmu. Pač když jste furt dokola přehazovali plexi štíty, jak to ještě nedávno bylo, tak se štít a nebo zámky na helmy kde byl štít zasazen rozbil. Sluneční clony pak nejsou jen kouřové, ale některé nové typy helem třeba od LS2 Valiant už má štít modrý, který má zaostřující vlastnosti. Zajímavé jsou i interiéry helem, které jsou vytahovatelné a pratelné. Polstry se u některých helem vyrábí z mikrovlákna, kde dokáží absorbovat pot a zároveň při pocení vytvářet pocit chladu. Když se podíváte na helmy zejména od značky LS2, tak jsou přizpůsobené pro použití dioptrických brýlí do helmy, kde nožičky brýlí snadno prostrčíte do helmy bez poškození nožiček, helmy a nebo hlavy. Helma má z výroby totiž speciální kanálky pro nožičky brýlí. Pod polstrování přilby by pak na levé ale i pravé straně měla být příprava pro komunikátory. To v praxi znamená vykroužená prohlubeň v místech uší, kam vlepíte sluchátka komunikátorů a nebudou Vás tlačit do uší. Plexi u helmy dnes bývá čiré a je dobré si čiré i nechat, furt přes něj uvidíte nejlépe a nepříjemné slunce je vyřešené sluneční clonou v přilbě, která už je dnes samozřejmostí. U plexi štítu helmy je dobré si pohlídat aby bylo z výroby opatřeno pinlocky, což jsou malé kulaté zámečky do kterých ze vnitřku štítu vložíte tenkou pinlockovou folii s kterou uděláte z plexi štítu helmy dvojité, díky čemu se Vám nebude mlžit za žádných podmínek. Poslední důležitý prvek přilby je bradový deflektor ze spodu helmy pod bradou. Ten je důležitý z důvodu zastavení proudění nechtěného větru do vnitřku helmy. Ten pak způsobuje nepříjemné pískání, foukání do uší a očí v helmě a jiné nepříjemné vjemy.
Materiály helem aneb co je nejbezpečnější, nejlehčí a nejlevnější. Jako příklad materiálu přileb si můžeme vzít značku LS2, která je u nás i nejprodávanější. Vesměs nejčastěji se používá vstřikování vysoce kvalitních plastů pod velkým tlakem do formy, kde je pak helma označena ABS. V dnešní době je tato plastová helma, co do bezpečnosti stejně kvalitní jako například karbonová, ale levnější. Druhý materiál, který LS2 používá od roku 2015 a má ho za patentovány je KPA (Kinetic Polymer Alloy). Tento materiál je pevný, odolný proti průrazu a schopný vstřebat velké množství kinetické energie. Třetí materiál, který je cenově už dražší a to díky materiálu, ale i výrobě je skelné vlákno (HPFC - High Performance Fiberglass Composite). Helmy LS2 vyráběné ze skelného vlákna jsou velmi lehké a to mnohdy až o třetinu váhy oprati ABS a KPA materiálu. Jsou odolné proti deformaci a dokáží absorbovat velké rány. Přilby vyráběné z laminátu od LS2 jsou pak vyráběné ručně, kde do kovových forem je ručně skládán laminát, tak aby překrytí jednotlivých vrstev bylo co nejdokonalejší. Poslední používaný materiál je karbon (HPFC - High Performance Fiberglass Composite). Mít helmu z karbonu znamená mít to nejlepší co na trhu je. Helma z karbonu je nejbezpečnější, nejlehčí, nejpevnější a také nejdražší. Karbonové helmy se používají hlavně při ježdění na sportovních motorkách a po okruhu. Značka LS2 ovšem na sezónu 2018 přidala do nabídky helmu karbonovou, ale otevírací (model FF313 Vortex).
Nyní se podíváme jaké typy helem máme a na co se dají použít.
První kategorie přileb na motorku jsou helmy integrální, které byly a nejspíše i vždy budou nejbezpečnější. Integrální přilby jsou vhodné pro jezdce na silničních motorkách, sportovních ale i turistických. Samozřejmě díky své bezpečnosti se používají i na skútry a malé motocykly. Výhodou integrální přilby je také nejnižší hlučnost ze všech a zároveň nejvyšší bezpečí.
Druhá kategorie jsou výklopné přilby nebo-li „klapačky“. Výklopné helmy jsou vhodné pro cestování nebo jízdu na čtyřkolkách, kde mají vyklápěcí přední část helmy a to do místa nad helmu a nebo dokonce úplně dozadu (jakoby za helmu). Díky vyklopení přední části helmy nemáte klaustrofobické úzkostí, získáte větší periferní přehled a hlavně dýcháte a větráte. Výklopná helma se i snadno nasazuje (samozřejmě když je vyklopená) a dají se do ní vložit dioptrické brýle.
Třetí varianta helem jsou motokrosové přilby. Z názvu by si mohl každý myslet, že motokrosová přilba bude jen na motokros, ale není tomu tak. Helma se dá použít i na enduro, super moto a nebo třeba čtyřkolku. U motokrosových přileb, je důležitá váha, bezpečnost a odvětrávání. Váha je daná materiálem přilby, kde nejlepší je karbon, pak skelné vlákno, jako další patentová technologie LS2 s názvem KPA a na posledním místě ABS. Pozor u materiálu, i když je třeba ABS na posledním místě, tak pouze ve váze, ale co se týká bezpečnosti, tak na helmu jsou kladené stejné bezpečnostní nároky jako na karbonovou helmu a ty i splňuje. Odvětrání helem je pak řešeno nádechy vzduchu a větracími kanálky pod polstrováním helmy, které je vyjímatelné a pratelné.
Předposlední a čtvrtá varianta helem je skútrové přilby. Jak už je z názvu jasné, jsou to helmy na skútr, tedy otevřené, vzdušné a velmi pohodlné. Skútrové helmy nemusí být těsné, jak je to u jiných typů helem, spíše mají být od prvního okamžiku pohodlné. Skútrová helma by měla mít aspoň sluneční clonu a nejlépe velké plexi až po bradu. Značka LS2 pak došla ve vývoji skútrových helem, tak daleko, že má na plexi štítu speciální odvětrávání aby se plexi nemlžilo. Polstrování pak u skútrových helem značky LS2 je vyjímatelné a pratelné.
Poslední kategorie jsou dětské přilby, u kterých je velmi často podceňovaná velikost a helmu kupujete záměrně vetší, s tím, že dítě rychle roste a helmu má jen na krátkou dobu. To sice ano, ale hlavu máme jen jednu. Dětské helmy musí splňovat stejné bezpečnostní požadavky jako helmy pro dospěláky, jen jsou skořepinově menší. Je také normální použít dětskou přilbu jako dámskou přilbu. Když má paní drobnější postavu, tak klidně může mít tuto „dětskou“ přilbu. Dětské přilby mají stejně jako dospělácké vyjímatelné polstrovaní, výměnné plexi, deflektor proti foukání od brady a podobné vymoženosti.
Praní interiéru přilby je v dnešní době už normální věc. Je samozřejmé, že nesmíte použít prací prášek a nebo aviváž, která by Vám postery nenávratně zničila. Tak že na třicítku, ždímání na 500 otáček a prací cyklus na sportovní oblečení, třeba jak do posilovny.
Materiály helem:
HPTT - High Pressure Thermoplastic Technology
Firma LS2 vyrábí své polykarbonátové přilby speciální patentovanou technologií HPTT (High Pressure Thermoplastic Technology - vysokotlaké termoplastické vstřikování). Při ní se plast vstřikuje do formy pod extrémně vysokým tlakem a přilba pak vykazuje lepší mechanické vlastnosti. Přilby LS2 vyrobené touto technologií jsou velmi bezpečné, a přesto vycházejí cenově velice výhodně.
KPA - Kinetic Polymer Alloy
Od roku 2015 vyrábí firma LS2 své přilby z nového, firmou LS2 vyvinutého a patentovaného vstřikovaného hi-tech materiálu KPA (Kinetic Polymer Alloy). Tento materiál svými vlastnostmi soupeří i s daleko dražšími high-endovými kompozity, přilby z materiálu KPA se vyznačují velmi nízkou hmotností, vysokou odolností proti průrazu a vysoce účinnou absorpcí energie nárazu.
HPFC - High Performance Fiberglass Composite
Přilby ze skelného laminátu jsou přilby vyšší kategorie a stojí výše i na stupnici kvality a bezpečnosti. Skelný laminát je vysoce odolný a zároveň velmi lehký materiál používaný pro konstrukci přileb. Firma LS2 používá speciálně vyvinutý proprietární skelný laminát, který má díky použití speciálních pryskyřic vynikající mechanické vlastnosti - vysokou pevnost, zvýšenou odolnost proti proražení, nízkou hmotnost a vysokou schopnost absorbovat energii nárazu.
CARBON - Carbon Fibre Shell
Přilby nejvyšší řady jsou vyrobené z uhlíkových vláken. Karbonové přilby jsou nejkvalitnější, nejlehčí a nejbezpečnější, ale také nejexkluzivnější a nejdražší. Zaručují nejvyšší míru ochrany při zachování velmi nízké hmotnosti, a proto jsou upřednostňovanou volbou zákazníků a závodníků, kteří vyžadují nejvyšší kvalitu. Uhlíkové kompozity byly původně vyvinuté v kosmickém průmyslu jako materiál s vůbec nejlepším poměrem pevnosti a hmotnosti. Uhlíková vlákna jsou daleko pevnější než vlákna skelná, uhlíkový kompozit má zároveň výrazně vyšší schopnost absorpce energie. Proto karbonové helmy snadněji odolají větším nárazům než helmy z ostatních materiálů.